Hyatt heeft voor in totaal $ 2,6 miljard USD Playa Resorts & Hotels overgenomen. Dat bedrag is inclusief ongeveer $ 900 miljoen aan schulden. De hotelketen heeft de laatste jaren al meerdere hotels overgenomen. Dit is binnen de hotelsector een enorme deal die vooral in de financiële media veel aandacht krijgt.
Playa Resorts & Hotels bezit en/of beheert een portfolio van 24 resorts met in totaal 8.627 kamers in Mexico, Jamaica en de Dominicaanse Republiek. Hierbij worden de merken Hyatt Zilara, Hyatt Ziva, Hilton All-Inclusive, Tapestry Collection by Hilton, Wyndham Alltra, Seadust, Kimpton, Jewel Resorts en The Luxury Collection gebruikt.
Bijzonder is dat deze voornamelijk worden gerund onder concurrerende merken. Vijf zijn Hilton, waaronder Rose Hall in Jamaica, vijf zijn Wyndham, twee zijn Marriott (Luxury Collection) en één is IHG (Kimpton Tres Rios in Mexico). Dit betekent dus ook dat alle bestaande hotels van Playa Resorts & Hotels van de andere hotelketens zoals die van Hilton en Wyndham omgedoopt worden tot Hyatt hotels en resorts. Hierdoor zul je in sommige badplaatsen, zoals Cancun, een grotere concentratie aan Hyatt hotels gaan krijgen.
Hoplamazian, de CEO van Hyatt, wil het all-inclusive segment van de hotelketen hiermee verder ontwikkelen en de all-inclusive portfolio uitbreiden. Het bedrijf verwacht 100% van de overname te financieren met nieuwe schuldfinanciering, volgens een persbericht, en meer dan 80% van de nieuwe schuldfinanciering af te betalen met opbrengsten uit de verkoop van activa.
“Hyatt heeft zich stevig gevestigd als leider in de all-inclusive markt, een reis die in 2013 begon met een investering in Playa Hotels & Resorts, waarmee de merken Hyatt Ziva en Hyatt Zilara werden gelanceerd”, aldus Mark Hoplamazian, president en CEO van Hyatt, in een verklaring.
Hyatt had van alle grote ketens al de meeste all-inclusive hotels en gaat zich hier met deze aankoop dus nog meer op focussen. Het all-inclusive concept is voor de grote hotelketens een markt waar de afgelopen jaren gemakkelijk goede marges en winsten te genereren zijn dan in de zakelijke markt, waar ketens zoals Hyatt en Hilton zich oorspronkelijk vooral op richtten.